Με σημαντικά μηνύματα η ομιλία της Προέδρου Μαρία Μουτρίκα στον εορτασμό των Τριών Ιεραρχών του Συλλόγου Δασκάλων & Νηπιαγωγών

Σεβασμιότατε Μητροπολίτη Χίου, Ψαρών και Οιννουσών, εντιμότατοι  ιερείς, εκπρόσωποι των αρχών  του τόπου και των σωμάτων ασφαλείας,  αξιότιμε κύριε διευθυντή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Ν. Χίου, εκπρόσωποι συλλόγων και σωματείων, αγαπητοί συνάδελφοι, αγαπητοί γονείς και μαθητές,

Ως εκπρόσωπος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών, Χίου,  σας καλωσορίζω στην καθιερωμένη εκδήλωση προς τιμήν των Τριών Ιεραρχών.  Ευχόμαστε σε όλους και σε όλες καλή χρονιά, με υγεία, προκοπή και δημιουργία. Θα μου επιτρέψετε να πω δυο λόγια σχετικά  για το λόγο που βρισκόμαστε σήμερα εδώ.

Χωρίς αμφιβολία η εποχή μας έχει πολλά κοινά, με αυτή των Τριών Ιεραρχών. Πόλεμοι, βίαιες συγκρούσεις, κοινωνικά αδιέξοδα, άλυτα οικονομικά προβλήματα, εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, κοινωνικές διακρίσεις, θρησκευτικές διαμάχες, εξεγέρσεις κλπ. Το μήνυμα των Τριών Πατέρων της Εκκλησίας μας είναι πάντα επίκαιρο και επαναστατικό, έρχεται να μας θυμίσει την αυθεντικότητα, να προτείνει λύσεις και να δώσει κατευθύνσεις, που γεμίζουν ελπίδα και απελευθερώνουν. Οι Τρεις Ιεράρχες υπήρξαν ολοκληρωμένες προσωπικότητες που δεν διακρίθηκαν μόνο σ’ έναν τομέα αλλά παντού. Όλοι τους χαρακτηρίζονταν για τη θεολογική αλλά και την ευρύτερη επιστημονική τους συγκρότηση, τη ριζοσπαστική κοινωνική τους παρουσία, την ανοικτότητα του πνεύματος και την κριτική στάση τους απέναντι σε κάθε μορφής εξουσία.

Σχετικά με το κοινωνικό τους έργο, οι Τρείς Πατέρες πιστεύουν ξεκάθαρα πως η μανία του πλούτου και τα συμφέροντα των ισχυρών ευθύνονται για την κατάντια των κοινωνιών, για την πείνα, την εγκατάλειψη, τους πολέμους.

Σχετικά με το επιστημονικό παιδευτικό τους έργο, οι τρεις ιεράρχες  θεωρούν ότι πρωτεύοντα ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία παίζει η προσωπικότητα του δασκάλου καθώς επίσης και η σχέση του με τους μαθητές. Η σχέση δάσκαλου-μαθητή πρέπει να είναι μια σχέση αγάπης και αλληλοσεβασμού, μια σχέση ελευθερίας και δημιουργίας. Ο διάλογος είναι το καλύτερο μέσο για να επιτευχθεί ο σκοπός της αγωγής.

Με απλά λόγια οι Τρεις Ιεράρχες υποστηρίζουν πως η Παιδεία πρέπει να είναι στην υπηρεσία του ανθρώπου και όχι του συστήματος, όπως δυστυχώς έχει καταντήσει στις μέρες μας. Σήμερα σε ολόκληρο τον κόσμο η Παιδεία είναι κατευθυνόμενη. Οι νέοι-ες κατευθύνονται σύμφωνα με τις ανάγκες του συστήματος κάθε χώρας. Το ζητούμενο, δυστυχώς στις μέρες μας δεν είναι να φτιάξουμε ελεύθερους ανθρώπους, με συγκροτημένη προσωπικότητα, υπεύθυνους, έτοιμους να σταθούν κριτικά σε ότι αλλοιώνει την ομορφιά της ζωής, αλλά εξαρτήματα για να λειτουργήσει καλά η μηχανή της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας.

Η πίεση αφόρητη στους εκπαιδευτικούς που ζουν την τραγικότητα της μετατροπής τους, από φορείς γνώσης και ζωής σε απλούς διεκπεραιωτές ύλης,  ενώ τα παιδιά μας βρίσκονται στην ηλικία που διψάνε για ζωή και αλήθεια. Η παιδεία για να είναι πετυχημένη πρέπει να μιλά στις ψυχές, να τις κάνει να χαίρονται, να ονειρεύονται, να δημιουργούν. Να είναι όπως προτείνουν οι Τρεις Ιεράρχες «δρόμος απελευθέρωσης και όχι διαδικασία εξαναγκασμού και ανελευθερίας».

Σήμερα τιμάμε τους μαθητές, τους φοιτητές, τους αδιόριστους και διορισμένους εκπαιδευτικούς, καθηγητές και συνταξιούχους εκπαιδευτικούς. Τιμάμε όλους τους εκπαιδευτικούς γιατί νοιάζονται, ενδιαφέρονται για τη συνολική πρόοδο του μαθητή. Παλεύουν μέσα από αντίξοες συνθήκες για τον εκδημοκρατισμό του σχολείου, την ένταξη όλων των μαθητών και αποφυγή κάθε μορφής αποκλεισμού, αντιστέκονται σε κάθε αυταρχική εξουσία που στόχο έχει τη διατήρηση των υφιστάμενων ταξικών σχέσεων και παλεύουν για τη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων, τη βελτίωση της παρεχόμενης μάθησης, χωρίζοντας  τμήματα με μεγάλο αριθμό παιδιών, εισάγοντας καινοτομίες, επιδιώκοντας το μετασχηματισμό του σχολείου σε κοινότητα μάθησης.

 Ο εκπαιδευτικός επιδεικνύει όχι μόνο επιστημονικό και παιδευτικό έργο αλλά και κοινωνικό, αναπτύσσοντας φιλανθρωπικό έργο για  εκείνους που έχουν ανάγκη, είτε υλική,  είτε συμβουλευτική, είτε ψυχολογική. Ο εκπαιδευτικός αγαπά, συμπαραστέκεται, προλαμβάνει, διαχειρίζεται, επιλύει καθημερινά προβλήματα της εκπαιδευτικής πραγματικότητας, μορφώνει και κατευθύνει τις παιδικές ψυχές στο κόσμο της κριτικής και δημιουργικής σκέψης. Χρειάζεται και έχει δίπλα του τους γονείς και την κοινωνία, για να κάνει όσο καλύτερα γίνεται το έργο του.

Προς του γονείς που ανησυχούν για τους κινδύνους που υπάρχουν γύρω από το παιδί, θα ήθελα να πω ότι αν αγκαλιάζουν καθημερινά τα παιδιά τους, αν τα ακούνε και νιώθουν περήφανα για αυτά και περνάνε ατομικό χρόνο μαζί τους, αν τα εκτιμάνε και τους επιτρέπουν να νιώθουν ικανά, τα προτρέπουν να προσπαθήσουν και ας αποτύχουν, αν υπολογίζουν την γνώμη του παιδιού, αν τα ενθαρρύνουν  και τα εγκαρδιώνουν ότι μπορούν να τα βγάλουν πέρα σε αντίξοες συνθήκες, τότε δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν.

Η καλή σχέση παιδιού-γονιού-εκπαιδευτικού, μπορεί να αντιμετωπίσει τις οποιοσδήποτε επικινδυνότητες και να ωθήσει τη πρόοδο και εξέλιξη του παιδιού, σε υπεύθυνο, ώριμο, ενεργό αυριανό πολίτη, που νοιάζεται για το κοινό καλό και την συνολική κοινωνική ευημερία.

Προς το υπουργείο Παιδείας  θα ήθελα να αναφέρω ότι χρειάζεται να  αξιοποιήσει το έργο και την εμπειρία των εκπαιδευτικών στην χάραξη και άσκηση εκπαιδευτικής πολιτικής και όχι να τον απαξιώνει με  άδικους χαρακτηρισμούς και τιμωρητικές πρακτικές,  για προβλήματα τα οποία έχει το ίδιο ευθύνη και δεν συνάδουν με τα χαρακτηριστικά της παιδείας την οποία εκπροσωπεί.

Να κλείσω λέγοντας ότι μέσα στην οικονομική κρίση και δυσχέρεια υπάρχουν άνθρωποι που προσφέρουν σπουδαίο εθελοντικό έργο, που δεν το βάζουν κάτω και παλεύουν για την ανατροπή της άσχημης υφιστάμενης κατάστασης και την βελτίωση των συνθηκών σε όλους τους τομείς. Απευθύνω έκκληση για αυτοσυγκράτηση, ενσυναίσθηση, ενότητα, αλληλοϋποστήριξη και συμπαράσταση, όπου η προσωπική υπέρβαση και το αληθινό ενδιαφέρον, για το μέλλον της παιδείας, θα αντικαταστήσει την  επίκριση, την εξυπηρέτηση των κομματικών συμφερόντων και τον ατομικισμό. Νιώθω ευγνωμοσύνη που μοιράζομαι μαζί σας στιγμές πίστης, αγάπης, αδελφοσύνης.

 Σας ευχαριστούμε  που είστε σήμερα εδώ  και μας τιμάται με την παρουσίας σας.

Ευχαριστούμε θερμά τις εκλεκτές ομιλήτριες μας, την κ. Μαριάνα Πελαντή, διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου Ερυθειανής και την κ. Γεωργία Χούλη, εκπαιδευτικό πρωτοβάθμιας εκπαίδευση Χίου.

Ευχαριστούμε θερμά τον μαθητής της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Ερυθειανής, Βοξάκη Νικόλαο, που θα μας απαγγείλει το απολυτίκιο των Τριών Ιεραρχών.

Καλή και ευλογημένη Χρονιά!!!!!

Μουτρίκα Μαρία

 

 

 

Δείτε παλαιότερα δημοφιλή άρθρα (Επιλογή από την Google)